Μεσογειακή vs Σκανδιναβική διατροφή: Όσα θέλεις να γνωρίζεις

Γαστρονομία


Θέλεις να τρως πιο υγιεινά, αλλά δεν αντέχεις στην ιδέα ότι θα πρέπει να αποχωριστείς το ψωμί, τα ζυμαρικά και τα γαλακτοκομικά;

Αν ταιριάζεις στην παραπάνω περιγραφή τότε είσαι η τέλεια υποψήφια για τη σκανδιναβική διατροφή.

H σκανδιναβική διατροφή αναπτύχθηκε το 2004 από μια ομάδα ερευνητών, διαιτολόγων και γιατρών σε συνεργασία με το βραβευμένο με αστέρι Michelin εστιατόριο NOMA της Κοπεγχάγης, και είναι εμπνευσμένη από την πυραμίδα της δίαιτας της Βαλτικής Θάλασσας.

Στόχος είναι να ενθαρρύνει τους ανθρώπους στις σκανδιναβικές χώρες (δηλαδή τη Δανία, τη Φινλανδία, την Ισλανδία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία) να τρώνε περισσότερα φρέσκα, εποχιακά και τοπικά τρόφιμα.

«Όπως και στον υπόλοιπο κόσμο, τα ποσοστά παχυσαρκίας αυξάνονταν επειδή οι άνθρωποι έτρωγαν μια πιο παραδοσιακή δυτική διατροφή, η οποία είναι πλούσια σε κρέας με περισσότερα επεξεργασμένα, συσκευασμένα τρόφιμα», λέει η διαιτολόγος Christy Brissette, πρόεδρος της 80-Twenty Nutrition.

Σε γενικές γραμμές η σκανδιναβική διατροφή δίνει έμφαση στα φρέσκα, τοπικά φρούτα και λαχανικά, τα θαλασσινά και τα δημητριακά ολικής αλέσεως. Και πράγματι -αν αυτό συμβαίνει να σου θυμίζει κάτι- μοιράζεται πολλές ομοιότητες με το νότιο δίδυμό της, τη μεσογειακή διατροφή.

Διαφορές και Ομοιότητες

Όσον αφορά στα οφέλη για την υγεία, τα δύο διατροφικά σχέδια είναι περίπου ισάξια. «Όσον αφορά στις δυνατότητες απώλειας βάρους και τη βελτίωση της υγείας της καρδιάς, η σκανδιναβική δίαιτα φαίνεται να συμβαδίζει με τη μεσογειακή δίαιτα», λέει η Brisette -αν και επειδή είναι πιο πρόσφατη, σημειώνει ότι δεν υπάρχουν τόσες έρευνες γι’ αυτήν όσο για τη μεσογειακή δίαιτα.

1. Και οι δύο δίνουν μεγάλη σημασία στις φυτικές τροφές
Το (όχι και τόσο μυστικό) όπλο για την υγεία τόσο στη μεσογειακή όσο και στη σκανδιναβική διατροφή είναι η εστίαση στα φρούτα, τα λαχανικά, τους ξηρούς καρπούς και τα όσπρια.

Τα φυτά είναι τα μόνα τρόφιμα που περιέχουν φυτικές ίνες με φυσικό τρόπο και οι φυτικές ίνες ενισχύουν την υγεία της καρδιάς, ελέγχουν το βάρος και υποστηρίζουν την πέψη, εξηγεί η Brissette. 

Τα φυτά είναι, επίσης, η μόνη πηγή φυτοχημικών ουσιών -αντιοξειδωτικών ενώσεων που καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες- οι οποίες έχει αποδειχθεί ότι καταπολεμούν τη γήρανση, τις καρδιαγγειακές παθήσεις, τον καρκίνο, τον διαβήτη και τις νευροεκφυλιστικές νόσους, προσθέτει.

Ωστόσο, τα είδη των φρούτων και των λαχανικών σε κάθε μενού ποικίλλουν. Η μεσογειακή διατροφή περιλαμβάνει φρούτα και λαχανικά που ευδοκιμούν στο Μεσογειακό κλίμα, όπως τα χόρτα, τις ντομάτες, τις μελιτζάνες, τα ρόδια, τα σύκα και τους χουρμάδες.

Η σκανδιναβική δίαιτα από την άλλη περιλαμβάνει κυρίως αμυλούχα φρούτα και λαχανικά που αναπτύσσονται σε ψυχρότερα κλίματα, όπως ρίζες (καρότα, παντζάρια, γογγύλια), μήλα, δαμάσκηνα και…



Πηγή Skai