Υπάρχει πιο υγιής τρόπος να δούμε το σωματικό λίπος;

Lifestyle


Για βέλτιστη υγεία, κάποιες ποσότητες λίπους στο σώμα είναι αναγκαίες. Φτάνει η ποσότητα και κυρίως η θέση του στο σώμα να είναι οι κατάλληλες

Έστω, λοιπόν, ότι καταφέρνουμε να απενοχοποιήσουμε το σωματικό λίπος, αποδεχόμενοι ότι ορισμένες ποσότητες αυτού μπορούν να συμβάλλουν στην καλή υγεία και ευεξία του οργανισμού μας.

Και έστω ότι θεωρούμε πως αυτή η προσέγγιση αντιπροσωπεύει ένα νέο και πιο υγιή τρόπο να αντιλαμβανόμαστε πλέον το σωματικό λίπος.

Έχοντας ξεκαθαρίσει ότι το λίπος από μόνο του δεν αρκεί για να βλάψει την υγεία μας, ας ρίξουμε μια ματιά στους δύο παράγοντες που καθορίζουν τον τελικό αντίκτυπο του λίπους στον οργανισμό μας – την ποσότητα του αποθηκευμένου λίπους και την κατανομή αυτού στο σώμα μας.

 Πώς αποθηκεύεται το λίπος στο σώμα

Όταν τρώμε, τα κύρια συστατικά της τροφής -πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και διαιτητικό λίπος- διασπώνται και μεταβολίζονται ως επί το πλείστον ως ενέργεια για να τροφοδοτήσουν τις βασικές βιολογικές διεργασίες που μας κρατούν ζωντανούς και δραστήριους. Τυχόν αχρησιμοποίητα καύσιμα αποθηκεύονται ως λιπίδια (λιπαρά μόρια) στα λιποκύτταρα, σε όλο το σώμα. Η ποσότητα αυτού του αποθηκευμένου καυσίμου, καθορίζει πόσο αυξάνονται τα λιποκύτταρα, τα οποία μπορούν να αυξηθούν σε μέγεθος ή να συρρικνωθούν  έως και 50 φορές.

Φτάνοντας στην ενηλικίωση, ο αριθμός τον λιποκυττάρων παραμένει λίγο πολύ ο ίδιος, ενώ δεν μπορούμε να ελέγξουμε το πού αποθηκεύει το σώμα μας το λίπος. «Παράγοντες όπως ο σωματότυπος, η ηλικία, οι ορμόνες και η γενετική προδιάθεση καθορίζουν πού καταλήγει το περιττό λίπος», λέει η Δρ Caroline Apovian, συνδιευθύντρια του Κέντρου Διαχείρισης Βάρους και Ευεξίας στο νοσοκομείο Brigham and Women’s Hospital του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ.

Το αποθηκευμένο λίπος από μόνο του δεν είναι κακό. Το σώμα χρειάζεται τα αποθέματα λίπους για ενέργεια έκτακτης ανάγκης, καθώς και για την προστασία των ζωτικών οργάνων. Τα λιποκύτταρα απελευθερώνουν επίσης λεπτίνη, μια ορμόνη που δρα στον εγκέφαλο για να μειώσει την όρεξη και να βοηθήσει στη ρύθμιση του σωματικού βάρους.

Αυτό που κάνει τη διαφορά στην υγεία μας, είναι η ποσότητα του σωματικού λίπους καθώς και το πώς αυτό βρίσκεται κατανεμημένο στο σώμα. Στους περισσότερους ανθρώπους, περίπου το 90% του σωματικού λίπους είναι υποδόριο, δηλαδή βρίσκεται σε ένα στρώμα ακριβώς κάτω από το δέρμα. Το υπόλοιπο 10% είναι σπλαχνικό λίπος, το οποίο βρίσκεται κάτω από το κοιλιακό τοίχωμα και στους χώρους που περιβάλλουν το συκώτι, το έντερο και άλλα όργανα. Εκ των δύο, το σπλαχνικό λίπος είναι το πιο επικίνδυνο: η υπερβολική ποσότητα αυξάνει τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2, καρδιακές παθήσεις και λιπώδες ήπαρ.

Γιατί συσσωρεύεται σωματικό λίπος;

Είναι μύθος ότι η κατανάλωση λίπους μας παχαίνει (στην πραγματικότητα, μπορεί…



Πηγή Skai